torsdag den 30. juni 2011

Brizóles a la Giorgios

Der er intet bedre end at sidde i skyggen af oliventræet i haven på en varm sommerdag med en kølig svalende drink til at tage den slemme tørst. Bordet er dækket med dejlige salater, hjemmebagt brød og forskelligt tilbehør, altimens duften af varme grillkul kommer svævende gennem luften og tirrer lugtesansen. Hvad mon grillens varme rist skal forkæle denne gang?

Det var sådan et nærmest eventyrligt scenarie af grillgastronomi jeg oplevede, da jeg besøgte min søster i Grækenland sidste år. Den ene grilloverraskelse efter den anden i løbet af den uge jeg var der. Min svoger Giorgios er en sand mester hvad grillmad angår, og han viste mig, hvordan man laver denne lækre grillret. Derfor har jeg opkaldt retten efter ham.





Til Brizóles a la Giorgios skal du bruge:


10 nakkekoteletter (kan evt. kombineres med store skiver godt brystflæsk)
Oregano
Smør
Salt og peber
Stærk sennep
Løgringe
Tomatskiver


Sådan gør du:


Kødet gnides meget grundigt med friskkværnet peber og masser af oregano. Gnid nu kødet godt og grundigt med smør og pensl bagefter lidt sennep på begge sider af kødstykkerne. INGEN salt endnu! Læg kød, løgringe og tomatskiver lagvis ned i en skål eller et fad. Stil herligheden på køl natten over.

Kværn salt over kødet lige inden det lægges på den varme grillrist næste dag. Grill endelig både løgringe og tomatskiver sammen med kødet. Servér med græsk salat, hjemmelavede pommes frites og et godt glas køligt bryg. Velbekomme!





Tips:


Som jeg har nævnt før, så synes jeg man skal bruge den type sennep man foretrækker, men denne ret kræver, at man bruger en stærk sennep. Det behøver ikke nødvendigvis at være Dijonsennep, for der findes andre kraftfulde typer der smager godt. Prøv dig lidt frem.

Når kødet skal lægges i lag sammen med løgringene og tomatskiverne, så får man mest mulig smag i kødet ved at lægge så mange lag som muligt.

Tag kødet frem mindst 1 time inden det skal lægges på grillristen. Så undgår du at give kødet et chok.

Husk at grille kødet til det er gennemstegt. Mørt ikke tørt! Der er ikke meget sjov i at spise skosåler.

Klem lidt frisk citronsaft udover kødet, lige inden der skal smages på herligheden. Det er kalá!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar